2012. november 27., kedd

Star Trek-típusú okosasztal

Az interaktív okosasztalok sokkal hatékonyabbak a tradicionális oktatási módszereknél - állapította meg Prof. Elizabeth Burd, a brit Durhami Egyetem munkatársa.

Hároméves felmérés eredményei mutatják, hogy - a 8 és 10 éves gyerekek között végzett felmérés alapján - az interaktív asztalokon tanuló diákok sokkal könnyebben működnek együtt társaikkal, és oldanak meg matematikai feladatokat, mint azok, akik a hagyományos, papíralapú eszközöket használják.

Multi-touch tábla

"A Burd-hagyaték"

A SynergyNet laboratóriumában végzi kutatásait Prof. Elizabeth Burd, aki az ember és a számítógép interakcióját vizsgálja és tanítja a felsőfokú oktatásban, és ehhez vezeti a Durham's Technology Enhanced Learning Research Groupot (Durhami Kiterjesztett Tanulási Technológia Kutatócsoport), amely 20 kutatószemélyzetből és a hallgatókból áll. Burd professzor jelenleg részt vesz a Tanítás és Tanulás Kutatási Programban (Teaching and Learning Research Programme), amelynek fókuszpontjában a számítástechnikai technológiákkal támogatott oktatás vizsgálata áll.
A kutatás vezetőjének célja, hogy 10 év múlva az iskolákban interaktív asztalok legyenek. Szerinte az informatika az iskolákban egy izgalmas lehetőség. Elmondása szerint: ez a rendszer nagyon hasonlít a Star Trek tévésorozatban látható felületek víziójához.
A gyerekek egy asztal körül csoportosan is dolgozhatnak, az asztalon pedig tollal vagy az ujjukkal munkálkodhatnak. Az elsődleges prioritás az, hogy az osztálytermekben a számítógép-használatot sokkal természetesebbé tegyék, ill. a Durham kutatói meg akarják változtatni a tanár-diák viszonyt, hogy a középpontban ne a tanár álljon.
A környezeti tényezők együttesét, mintegy programként, elnevezték SynergyNetnek, mivel a virtuális osztályterem ötlete mögött az állt, hogy egy olyan közeget teremtsenek, ahol a gyerekek aktívabban vesznek részt a tanulásban.

"Smartboard"

A kutatók és a gyártók olyan szoftvereket és asztalt fejlesztettek ki, amely a vizuális rendszereket érintés útján képes kezelni, valamint infravörös fénnyel dolgozik. A SynergyNet  átszövi a tanterem IK (információs-kommunikációs) technológiáját. A program újdonsága főként a pult, amely a tanárok/diákok látókörének kiszélesítésére szolgáló interaktív felülethez kapcsolódik.
Magáról a programról és a technikai megvalósításról többet is megtudhatunk ebből a videóból:


Az új íróasztal egy "multi-touch" felület központi eleme, és több asztal hálózatba rendeződve kapcsolódik a "Smartboard"-hoz, vagyis az oktató pultjához.
Burd csapatának eredményei szerint az okos-íróasztal NumberNet (matematikai) programjait használó diákok 45 %-a nagyobb mértékben alkalmaztak egyedi matematikai kifejezéseket és megoldásokat, míg a papíralapú oktatásban résztvevőknél ez az arány csak 16 %-os volt. A vizsgálatot 400 kisiskolás segítségével végezték el. Bebizonyosodott tehát, hogy az interaktív környezet nagyban támogatja a könnyebb megértést, a vizuális módszerek innovatív megoldásokra ösztönzik a tanulókat.

Itt az ideje hogy az új generáció új generációs asztalokra váltson, de Magyarországon még jó ideig várat magára a "Star Trek tantermek" kialakítása. Nálunk még egyelőre csak tabletek használatával kísérleteznek az egri Eszterházy Károly Főiskola gyakorlóiskolájában.


Forrás: SG.hu - Érintésérzékeny asztalok a tantermekben

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése